در حال بارگذاری ...
آشتی با تئاتر نوجوان در مشهد

گزارشی از نمایش « آش آشتی کنان » که این شب ها در مشهد بر روی صحنه است

محمد جهان پا، تهیه کننده و کارگردان تئاتر «آش آشتی کنان» به اهمیت و ضرورت تئاتر کودک و نوجوان اشاره و بیان می کند: هنر نمایش در ارتباط با کودکان می تواند نقش مفیدی ایفا و ما را با جهان کودکان و نوجوانان همراه کند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر خراسان رضوی، نمایش «آش آشتی کنان» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد جهان پا، ششمین اثر او در زمینه تئاتر کودک و نوجوان است که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و گروه فرهنگی و هنری جلوه هشتم از 27 دی در تماشاخانه استاد حسین نوری در حوزه هنری شروع به کار کرده است و تا 22 بهمن امسال ادامه دارد.

استفاده از نمایش برای آموزش
محمد جهان پا، تهیه کننده و کارگردان تئاتر «آش آشتی کنان» به اهمیت و ضرورت تئاتر کودک و نوجوان اشاره و بیان می کند: هنر نمایش در ارتباط با کودکان می تواند نقش مفیدی ایفا و ما را با جهان کودکان و نوجوانان همراه کند.
او ادامه می دهد: به کمک تئاتر می توانیم نسلی را تربیت کنیم که در آینده ای نزدیک دیدن تئاتر و حضور در جوامع هنری در سبد خانواده اش قرار گیرد و در این مسیر یک زندگی سالم را بیاموزد.
این کارگردان درباره استفاده از زبان کمدی برای نمایش «آش آشتی کنان» توضیح می دهد: نزدیک دو سال است که به دلیل اپیدمی کرونا کودکان مجبور به خانه ماندن و قرنطینه هستند. بنابراین فرصتی که به وجود آمد را غنیمت شمرده و تصمیم گرفتیم یک اثر کمدی و موزیکال ارائه دهیم.
به گفته او، در این اجرا تلاش شده تا از بهترین طراحان گریم، لباس و صحنه استفاده شود.
جهان پا یادآور می شود: همان طور که درباره تئاتر حرفه ای بزرگ سال نگاه جامعی وجود دارد باید درباره تئاتر کودک و نوجوان هم دغدغه بیشتری داشت. یکی از بخش هایی که مسئولان می توانند در آن سرمایه گذاری کنند، نمایش است که با استفاده از آن می توان فرهنگ شهروندی را به نسل امروز آموزش داد.

نمایش «آش آشتی کنان» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد جهان پا، ششمین اثر او در زمینه تئاتر کودک و نوجوان است که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و گروه فرهنگی و هنری جلوه هشتم از 27 دی در تماشاخانه استاد حسین نوری در حوزه هنری شروع به کار کرده است و تا 22 بهمن امسال ادامه دارد. نمایشنامه این اثر را مهدی سیم ریز و برگرفته از داستانی به قلم کلر ژوبرت نویسنده مسلمان فرانسوی نوشته است.قصه این نمایش به آش آباد برمی گردد که سال هاست درگیر نزاع دو طایفه آش بالایی و آش پایینی است. هر چیز کوچکی در این آبادی می تواند منشأ اختلافی بزرگ و جنگی بزرگ تر باشد. سینا و سارا که خواهر و برادر و از بد روزگار نوه هر دو طرف مناقشه اند، در این میان، بین طرفین تقسیم شده و از هم دور افتاده اند. آن دو تلاش می کنند تا در کشاکش این درگیری ها این دو طایفه را با یکدیگر آشتی دهند.

ارتباط مخاطب با صحنه نمایش
مهدی شریفی، طراح صحنه نمایش «آش آشتی کنان» می گوید: در این نمایش 16 لوکیشن متفاوت وجود دارد. به همین دلیل جعبه هایی طراحی شده است که از سطح زمین ارتفاع دارد و گاهی طراحی از کف صحنه ایجاد شده است. در واقع چیدمان به گونه ای ارائه شده که فضاهایی که اهالی روستا از آن خاطره دارند مانند میدان روستا و کوچه ها نشان داده شوند و مخاطب بتواند فضاسازی لازم را در ذهن خود تجسم کند.
او توضیح می دهد: همه تلاش ما بر این بوده تا دکوری طراحی شود که بتواند در صحنه در خدمت بازیگر باشد زیرا راحتی در صحنه برای بازیگر بسیار اهمیت دارد. ضمن اینکه همسان بودن صحنه با نور و لباس می تواند برای تماشاگر جذاب تر باشد.


استفاده از تجربیات استادان قدیمی
محمد تقی نژاد، از بازیگران پیشکسوت تئاتر است که از سال 49 بازیگری را آغاز کرده و اکنون در نمایش «آش آشتی کنان» به ایفای نقش می پردازد. او بر این باور است که استعدادهای هنری مشهد اگر راهنمای خوبی داشته باشند آینده درخشانی خواهند داشت.
تقی نژاد خاطر نشان می کند: اکنون جوانان بسیاری در عرصه تئاتر فعالیت می کنند اما متن های نمایش، دیگر مانند گذشته نیست و کمتر کسی است که درباره نمایش کودک و نوجوان بنویسد. بنابراین باید استادان قدیمی را دعوت به کار و از تجربیاتشان استفاده کرد.
علی جوانمرد، نیز از بازیگران قدیمی است که فعالیت هنری خود را از سال 56 شروع کرده است. او براین باور است که در نمایش کودکان، باید داستان های کهن و فرهنگ ایرانی بیان شود. کار کودک در عین ساده بودن با جدیت بسیاری روبه روست. کوچک ترین حرف و حرکت بازیگر در ذهن کودک ماندگار می شود.جوانمرد ادامه می دهد: ما بچه هایی را آموزش می دهیم که نسل های بعدی ما هستند. بنابراین ضرورت دارد بهترین و بیشترین تبلیغات را انجام دهیم.


تأثیر منفی کرونا بر اجرا
امیراحسان امیرپور، دیگر بازیگر این نمایش که از سال 77 کار تئاتر و تصویر انجام می دهد، بر این باور است: بازیگر در کار کودک به لحاظ حسی و ذهنی باید خود را به اندیشه کودک نزدیک کند. تماشاگر (کودک) با هر عملی، عکس العملی بی ریا و صادقانه نشان می دهد و همین امر سبب می شود بازیگر در صحنه انرژی بگیرد.
به گفته او، گروه های مختلفی در مشهد وجود دارند که به خوبی و باکیفیت در تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می کنند. با این حال تعدادشان برای شهر مشهد کافی نیست.
امیرپور، درباره نمایش « آش آشتی کنان» بیان می کند: سال 98 دو تا سه ماه برای این نمایش تمرین کردیم و با شیوع کرونا از سرعت کار ما نیز کاسته و هر بار به دلیل جهش این بیماری تمرین ما نیز تعطیل شد. امسال پس از آنکه شرایط کمی بهبود یافت دوباره تمرین را آغاز و پس از یک ماه و نیم نمایش را برای اجرا آماده کردیم.علیرضا رواندل که « آش آشتی کنان» چهارمین نمایش کودک و نوجوانی است، که او بازی می کند، می گوید: تئاتر کودک و نوجوان را به واسطه اینکه مخاطب را شاد می کند دوست دارم. او توضیح می دهد: مشهد ظرفیت این را دارد که تعداد بیشتری از هنرمندان به سمت تئاتر کودک و نوجوان بروند و در این زمینه آثاری تولید کنند. براین اساس مسئولان اگر پای کار بیایند و کمک کنند تا مکان و سالن ثابتی برای تئاتر کودک و نوجوان در مشهد مشخص شود گام رو به جلویی در تئاتر مشهد برداشته شده است.


ضرورت همراهی نهادهای دولتی
جلال کریم زاده، یکی دیگر از بازیگران این نمایش که در بیش از 15 نمایش کودک نقش آفرینی کرده است، می گوید: اجرای نمایش برای کودک و نوجوان نسبت به بزرگ سال متفاوت و سخت تر است و نیاز به انرژی و تلاش بیشتری دارد تا ارتباط درست با مخاطب برقرار شود. او به تعطیلی کار گروه های نمایشی به دلیل کرونا اشاره می کند و ادامه می دهد: اکنون تئاتر شهر تعطیل است و سالن های خصوصی هم کوچک است و نیمی از درآمد حاصل از فروش بلیت های نمایش برای اجاره روزانه سالن هزینه می شود. بنابراین برای آنکه اقتصاد تئاتر ضعیف نشود نیاز به همراهی دولت است.دیگر بازیگران این نمایش، حسن قادری، پرستش سلطانی، مجید بخششیان، مهشید شریفی، علی ضمیری، فرشاد قاسمی، شاهین نورایی، سحر داودی، مهناز آسوده، مونا ستوده فر، غزل نورآبادی، سهیل سهیلی، مهرانا عبداللهیان، امیرحسین مالکی، سجاد نوراللهی، حسام سلطانی و حسین صدیقی هستند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ می‌داند و می‌گوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشته‌شده می‌پردازد.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند
گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند

محمدعلی دشتگلی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران گفت هر رویدادی با عنوان جشنواره می‌تواند در زنده نگه‌داشتن تئاتر در هر مکانی موثر باشد و خود به خود سرمایه اصلی تئاتر که تماشاگر است نیز از این رویداد بهره لازم را خواهد برد.

|

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی
جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی

جهانشیر یاراحمدی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، محتوای آثار ارائه شده در این رویداد را هوشمندانه و متمرکز بر ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی دانست.

|

نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!
نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!

امین خرمی*: بی‌هیچ تردید و اغراقی باید گفت که سرزمین پهناور ایران در این موزاییک فرهنگی خود لبریز از قصه‌ها؛ داستان‌ها؛ متل‌ها؛ مثل‌ها و فولکلورهایی است که هر یک، عظمتی از تاریخ و تمدن این ...

|

نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد
نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد

امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خان‌بابا سلطنه»، داستانی که در بیش‌ از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت می‌شود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...

|

نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!
نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!

امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیین‌ها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای نگارش نمایشنامه‌هایی خوش‌نام و ...

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نظرات کاربران